07 juni 2018

Als topsporter investeer je in jezelf om zo optimaal mogelijk te presteren. Je investeert in tijd en materiaal om je doel te bereiken. Je lichaam is je kapitaal. Krijg je blessures, dan beperkt dit je behoorlijk. 

Dit geldt ook voor ons werk. Krijg je klachten, dan werk je met minder plezier en ben je minder productief. Uiteindelijk kunnen klachten de overhand nemen en kun je minder uren werken. Dit willen we met z’n allen voorkomen.

Vlaming zit gemiddeld 9 uur per dag

Als bedrijf wil je alles uit je medewerkers halen. Een gezonde werkomgeving helpt daarbij. Werk beslaat een groot deel van ons leven. Vlaamse volwassenen zitten dagelijks gemiddeld 8,3 uur. Dat is 57 procent van de dag, slaapuren niet meegerekend. De Vlaming met een zittend beroep, zit gemiddeld meer dan 9 uur per dag. Lees ook onze blog over het voorkomen van sedentair gedrag. Diverse onderzoeken tonen aan dat veel zitten de kans op vroegtijdig overlijden vergroot. Als je veel zit, worden de beenspieren nauwelijks gebruikt. De concentratie vetten in het bloed nemen toe en suikers worden minder goed in het bloed opgenomen. Hier kunnen we zelf verandering in brengen. Doe je mee?

Zorg voor beweging en herstelmomenten

Als je lekker bezig bent, vergeet je al gauw de tijd en voor je het weet zit je vier uren achter elkaar in dezelfde houding. Dit is funest voor je lichaam. Ook is het belangrijk dat je herstelmomenten inlast. Voor een sporter is herstel cruciaal voor het behalen van succes. Onvoldoende herstel leidt tot blessures en haperingen in de vooruitgang. Dit geldt ook voor onze werkprestaties. Net als bij sportblessures is voorkomen beter dan genezen. Het inlassen van herstelmomenten tijdens het beeldschermwerk verhoogt de werksnelheid en verlaagt het aantal fouten (Van den Heuvel, 2002); Hedge et al., 2001). Wist je dat er speciale software is ontwikkelt die je een geheugensteuntje geeft en vertelt dat het tijd is om in beweging te komen of een break te nemen? CtrlWORK helpt om op de juiste tijdstippen mentale en fysieke herstelmomenten te pakken, waaronder het afwisselen van houding!

Een paar tips om in beweging te komen en te blijven:

  • Plaats je koffieapparaat en prullenbak ver weg. Het is goed om af en toe van je stoel te komen.
  • Sta op als je belt, hierdoor krijg je meer lucht en kun je beter nadenken en ben je weer even in beweging.
  • Wanneer je moet overleggen, doe dit dan staand of wandelend.
  • Maak gebruik van dynamisch meubilair. Wissel je bureaustoel eens af met een dynamische kruk zoals de Swopper of maak kilometers op een bureaufiets.

Investeren in tijd en materiaal

Michèle Vandevyvere

Investeren in je medewerkers is investeren in je organisatie. Net als een sporter moet je investeren in tijd en materiaal om zo optimaal mogelijk te kunnen presteren. Ik loop graag, zo investeer ik in mijn eigen conditie. Toen ik een jaar of 10 was, ben ik gestart met lopen. Vroeger ging mijn mama vaak lopen en op een dag besloot ik om mee te gaan. In het begin waren dit kleine rondjes, maar al snel liep ik een kilometer of 10. Ik ben lid van KAAG, de atletiekclub in Gent. Ik train zo’n 5 à 6 keer per week. Per training ben ik zo’n 1,5 à 2u bezig. Een wedstrijd is zeker een halve dag. Ook heb ik materiaal nodig; goede sportschoenen vind ik erg belangrijk. Ik koop 2 paar per jaar. Daarnaast heb ik veel verschillende loopoutfits zodat ik voldoende kan afwisselen! Zeker met warm weer is dit nodig.

De meest bekende topsporters in België komen uit het wielrennen. Daar komt nog veel meer bij kijken dan bij atletiek! Wielrenners, neem nu bijvoorbeeld Greg Van Avermaet, moeten nog meer investeren in materiaal. Denk hierbij aan de fiets, maar ook het onderhoud en de fietskleding. Daarnaast heb je te maken met een strikt voedingsschema en moet je je leefstijl hierop aanpassen. Als wielrenner ligt het aantal trainingsuren ook een pak hoger, zo’n 5 à 6u per dag. Je moet het maar doen hé.

Investeren in een gezonde werkplek

Gezondheid is iets wat mij sterk bezighoudt in het dagelijkse leven. Een gezonde levensstijl hoort hierbij, zowel op het gebied van voeding als qua werkplek. Bij Health2Work zit ik dan ook helemaal op mijn plek. Ik werk nu bijna een jaar bij Health2Work en ben daar werkzaam als ergonomisch adviseur. Mijn doel is om iedereen aan een “gezonde” werkplek te helpen en klanten tevreden te stellen. Ik vind het leuk om contact te hebben met mensen en hen advies te geven over de juiste bureaustoelen en hulpmiddelen.

Michèle op de SwopperPersoonlijk zou ik mijn ergonomische werkplek niet meer kunnen missen! Ik wissel dagelijks af tussen mijn ergonomische bureaustoel, Swopper, Amazone Balance zadelkruk en staand werken met een Steppie.

De Swopper vind ik het leukst van allemaal. De Swopper zit gemakkelijk, zorgt ervoor dat je continu in beweging blijft, stimuleert een rechte houding en is ideaal om de rug- en buikspieren te versterken. De Swopper zou ik zeker adviseren omdat je een actieve houding aanneemt. Ook al zit je neer, je bent toch in beweging. Tevens kan ik even geconcentreerd werken op de Swopper als op mijn gewone bureaustoel.

Betere concentratie op de Swopper

Uit een onderzoek van Professor Schöllhorn Wolfgang en Dr. Diana Henz blijkt dat de Swopper een positieve invloed heeft op je concentratievermogen. De deelnemers aan het onderzoek zijn in 3 groepen verdeeld, waarbij ze plaatsnemen op verschillende zitoplossingen:

  • Groep 1 zat op een statische kruk.
  • Groep 2 nam plaats op een bureaustoel met rugondersteuning.
  • Groep 3 zat op een Swopper.

Vooraf werd de hersenactiviteit van de deelnemers in rusttoestand elektrisch gemeten met behulp van een elektro-encefalogram-meting. Vervolgens namen de deelnemers plaats op de verschillende zitoplossingen en werd de hersenactiviteit van de deelnemers weer gemeten.

Uit dit onderzoek blijkt dat de deelnemers op de Swopper zowel op korte als lange termijn zich beter kunnen concentreren, dan op de andere zitoplossingen. De concentratie wordt positief beïnvloed door de dynamiek van de Swopper, ook de onderliggende gedachtenstromen en hersenactiviteit worden positief beïnvloed.

Wil jij ook ontdekken wat de Swopper met je concentratievermogen doet?

Door Michèle Vandevyvere

“Voor iedereen een gezonde werkplek!”

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze Privacy verklaring voor meer informatie.

Cookies accepteren