Onderzoek wijst uit dat langdurig zitten slecht is voor je gezondheid. De gezondheidsraad raadt ons aan langdurig zitten te voorkomen en per week 150 minuten matig intensief te bewegen zoals wandelen of fietsen.

Diabetes Fonds onderstreept het belang van minder zitten en adviseert om meer in beweging te komen. Dit zijn de voordelen van bewegend werken:

  • Minder risico op diabetes type 2 en andere gezondheidsklachten
    Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat veel zitten het risico verhoogt op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en vroegtijdig overlijden. Ook lijkt het er op dat het de kans op overgewicht, depressie, kanker en rugklachten vergroot. Door zitten te verminderen of bewegend te zitten verklein je het risico op deze klachten.

  • Veel zitten compenseer je niet door sporten
    Het effect van veel zitten op je gezondheid kan je niet compenseren door een paar keer per week ‘s avonds te sporten. Daarvoor zou je dagelijks 60 tot 75 minuten moeten sporten, wat voor veel mensen niet haalbaar is. Het is dus ook belangrijk om overdag bewegend te zitten (v.d. Ploeg 2012, Ekelund 2016)

  • Minder verzuim
    Uit onderzoek (Hendriksen 2015) blijkt een verband tussen veel zitten en ziekteverzuim, bij mensen met een zittend beroep. Minder zitten of bewegend zitten helpt om verzuim te verminderen.

Door Floris Lindeman

'Positief en oplossingsgericht.'