Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze Privacy verklaring voor meer informatie.
Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Jaarverslag Gezond Leven 2021

05 april 2022
Laatste wijzigingsdatum: dinsdag 05 apr. 2022
Jaarverslag Gezond Leven 2021

Elk jaar blikt het Vlaams Instituut Gezond Leven in maart terug op het afgelopen jaar. Welke uitdagingen liggen er nog klaar om Vlaanderen gezonder te maken en welke acties worden er ondernomen? Met cijfermateriaal en interviews uit 2021 maakten ze een stand van zaken op. Hoe kunnen we de gezondheid van de medewerkers op de werkvloer verbeteren? Daar ligt onze focus.

Beweging en sedentair gedrag

Amper de helft van de Vlaamse volwassenen slaagde er in maart van vorig jaar voldoende te bewegen. Gemiddeld zitten we zo een acht uur per dag neer, slaapuren niet meegerekend. Dat is een stijging van twee uur ten opzichte van de situatie voor de coronapandemie. Een van de oorzaken hiervan is dat sommige mensen niet weten hoe ze beweging in hun dagelijkse leven moeten opnemen. Hoe pas je beweegmomenten in in je dagelijkse routine?

  • Zit minder lang aan één stuk stil. Probeer langere zitperiodes regelmatig te onderbreken door even recht te staan
  • Wissel zitten, staan en bewegen voldoende af. Je zal acht uur stilzitten niet kunnen compenseren met een uur sport in je vrije tijd. Probeer doorheen de dag geregeld van houding te wisselen
  • Beperk beweging niet tot je vrije tijd, maar beweeg ook wanneer je werkt. Door regelmatig staand te werken of doe een wandeling tijdens je koffiepauze

De voordelen van bewegen en minder stilzitten zijn legio. Zo heeft meer activiteit gedurende de dag een positieve invloed op je nachtrust en op je mentaal welzijn. Beweging verbetert de spieractiviteit, bloedcirculatie en ademhaling. Minder lang of minder vaak lang stilzitten versterkt ook je immuunsysteem en zorgt ervoor dat je je beter kan concentreren doorheen de dag.

Ook mensen die ziek zijn of leven met een beperking, kunnen de negatieve gevolgen ervan inperken door beweging in te passen in de dagelijkse routine. Door op een gecontroleerde manier in beweging te blijven, kunnen mensen met diabetes type 2 bijvoorbeeld de gevolgen van de ziekte aanzienlijk vertragen. Meer beweging komt de levenskwaliteit van mensen met een ziekte of beperking ten goede.

Bron: Vlaams Instituut Gezond Leven, Jaarverslag 2021, 2022.

Manon Vandenplas
Manon Vandenplas

Manon is onze ergonomisch adviseur. Ze deelt haar kennis graag om mensen te helpen in hun zoektocht naar de ideale werkomgeving. Elke vraag en/of probleem vormt voor haar een uitdaging waar ze graag haar schouders onder zet, om samen tot een oplossing te komen.

Ga naar alle blog berichten van Manon