08 augustus 2018

John Franke werkt samen met beginnende/startende bedrijven en kwam afgelopen jaar in aanraking met het zit sta bureau. Door de enthousiaste verhalen van zijn collega’s is John zich gaan verdiepen in het zit sta bureau en heeft hij contact gezocht met Health2Work. John heeft inmiddels zelf ook één aangeschaft, maar kwam snel achter één van de valkuilen, namelijk té veel staan. Hij vertelt zijn verhaal aan Gymoon van Oostveen, ergonomisch adviseur bij Health2Work.

Waarom een zit sta bureau?

John Franke: ‘De mensen in mijn omgeving hebben me enthousiast gemaakt over het zit sta bureau. Ik wilde graag meer informatie van een professional en zo kwam ik bij Health2Work terecht. Ze gaven mij uitgebreid informatie en namen de tijd om al mijn vragen te beantwoorden. Ik heb het zit sta bureau 30 dagen geprobeerd en toen wilde ik niet meer terug.’

Voordelen zit sta bureau

Werken aan een zit sta bureau biedt een gevarieerde werkhouding. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat een zit sta bureau tot minder klachten in rug, nek en schouder leidt. Het is wel belangrijk om te weten dat te lang staand werken, net als zittend werken, belastend is voor het lichaam. De richtlijn is om niet langer dan één uur achtereen en niet meer dan vier uur staand per werkdag te werken. ‘Het grootste voordeel voor mij is dat ik minder rug- en nekklachten heb. Het afwisselen van mijn houding is voor mijn concentratie ook beter. Als ik merk dat ik mijn concentratie in m'n werk verlies, ga ik van houding wisselen en kan ik me weer beter concentreren.’

John Franke

Valkuilen

Wel zit er ook een andere kant aan het zit sta bureau. Wanneer je een zit sta bureau hebt aangeschaft, is de valkuil dat je té veel gaat staan of dat je op een verkeerde manier staat achter het zit sta bureau. John: ‘Mijn valkuil was dat ik meteen te veel ging staan. Ik was zo enthousiast en dacht dat veel staan goed voor mij zou zijn. Ik merkte helaas al snel dat ik zere knieën kreeg van een hele dag staan. Daardoor werd ik redelijk vermoeid en ging ik hangen op mijn ellebogen. Door het staan en zitten af te wisselen merk ik daadwerkelijk verschil en dat gaat mij veel beter af. Ik wissel het staan en zitten nu geregeld af. Ik zit of sta niet langer dan 1,5 uur achter elkaar. Dit is voor iedereen natuurlijk anders, maar dit werkt voor mij het beste.’

3 tips voor het zit sta bureau

  1. Afwisselen. Wissel de houding gedurende de dag af. Ga niet de hele dag zitten of staan, maar zorg dat je een ritme ontwikkeld. ‘Ik wissel vaak per uur of per 1,5 uur. Dat bevalt erg goed.’
  2. Bureau op de juiste hoogte. Zorg ervoor dat je bureau niet te laag staat, je gaat dan ‘hangen’ en daardoor ontstaan alsnog nek en schouder klachten. Hoe stel je de juiste hoogte in? Raak met je vingers het sleutelbeen aan en laat je arm omlaag hangen. Het bureau stel je in op de hoogte van je elleboog.
  3. Verschillend zit meubilair. Wissel met meubilair. Wissel het zitten en staan af maar ook je zitmeubilair. Gebruik een bureaustoel en wissel dit af met dynamisch zitmeubilair, bijvoorbeeld de Swopper.
  4. Actieve stahulp. Gebruik een balansbord tijdens het staand werken. Op het balansbord ben je constant in beweging, hierdoor creëer je een actieve houding en kun je het staan langer volhouden.

Probeer een zit sta bureau uit!

Wil jij ook een zit sta bureau 30 dagen gratis proberen? Of wil je nog iets meer informatie? Ik en mijn collega’s staan altijd voor je klaar om antwoord te geven op jouw vragen of je te helpen bij de juiste keuze van een zit sta bureau.

Ik wil 30 dagen een zit sta bureau uitproberen

Door Gymoon van Oostveen

“Klanten helpen aan een goed ingerichte werkplek”

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze Privacy verklaring voor meer informatie.

Cookies accepteren