Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze Privacy verklaring voor meer informatie. Meer weten? | Verbergen

Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Hoe kun je gezond thuiswerken?

17 maart 2020
Laatste wijzigingsdatum: woensdag 29 apr. 2020
Hoe kun je gezond thuiswerken?

Thuiswerken is op dit moment zeer actueel. Dit heeft alles te maken met het coronavirus. De Nationale Veiligheidsraad verplicht veel organisaties om werknemers verplicht thuis te laten telewerken.

Het is onduidelijk hoe lang deze situatie aanhoudt, maar het lijkt toch zeker enkele maanden te gaan duren. Het is belangrijk om goed voor jezelf te zorgen als je thuiswerkt. Hieronder volgt een aantal praktische tips.

Pauze en productiviteit

Productiviteit gaat niet gelijk op met de hoeveelheid tijd die werkt. Het is van groot belang met regelmaat pauzes te houden. Tijdens een korte pauze kan je goed opladen om daarna weer met meer concentratie en focus te kunnen werken. Zeker als je thuis werkt, kan het lastig zijn om op tijd pauze te houden. Vaak staat ons verantwoordelijkheidsgevoel ons daar in de weg. Zet regelmatig een reminder op je telefoon om te voorkomen dat je een pauze overslaat.

Afleiding en concentratie

Thuiswerken kan gepaard gaan met veel afleiding, zeker als er kleine kinderen om je heen lopen of andere huisgenoten. Kies bij voorkeur een plek waar je rustig kunt werken. Niet iedereen heeft een thuiskantoor en is vaak is de keukentafel de werkplek. Geef dan duidelijk aan de mensen om je heen aan wanneer je geconcentreerd wilt werken en wanneer zij jou mogen storen. Plan met kinderen vaste ‘speel-pauzes’ in en doe dan iets actiefs.

Bureaustoel en bureau

Veel mensen hebben de neiging om aan de keukentafel te gaan zitten, terwijl ze wel beschikken over een bureau. Zorg dan dat je echt de goede werkplek kiest, ook al is het voor korte tijd. Een keukentafel heeft een vaste hoogte en vaak een dik blad, waardoor je niet ontspannen kunt werken en met opgetrokken schouders werkt. Een keukenstoel is niet in hoogte instelbaar en is niet gemaakt om langdurig op te werken. Daarbij is de zithoogte van een keukenstoel te laag en blijven de schouders continu opgetrokken. Als je de beschikking hebt over een bureau en bureaustoel, zorg dat je deze gebruikt. Plaats een bureau haaks op het venster, zo heb je geen last van tegenlicht of licht in je scherm. Als je op een eetkamerstoel zit, dan zit je vaak te laag ten opzichte van de tafel waardoor je met opgetrokken schouders werkt. Een in hoogte verstelbare stoel maakt het mogelijk je positie ten opzichte van de tafel te variëren.

Daarbij is de zithoogte van een keukenstoel te laag en blijven de schouders continu opgetrokken. Als je de beschikking hebt over een bureau en bureaustoel, zorg dat je deze gebruikt. Plaats een bureau haaks op het venster, zo heb je geen last van tegenlicht of licht in je scherm. Als je op een eetkamerstoel zit, dan zit je vaak te laag ten opzichte van de tafel waardoor je met opgetrokken schouders werkt. Een in hoogte verstelbare stoel maakt het mogelijk je positie ten opzichte van de tafel te variëren.

De correcte hoogte van het bureau

Om de juiste hoogte van het bureau te bepalen, begin je eerst met het instellen van je bureaustoel. Zorg dat de zithoogte zo is ingesteld dat als je zit de voeten plat op de grond staan. Het is belangrijk dat de stoel de bovenbenen volledig ondersteunen. De armleggers stel je zo in dat je onderarmen net steunen op de armleggers en je schouders ontspannen zijn. Als je dit hebt ingesteld, kun je de hoogte van het bureau gelijk zetten aan de hoogte van de armleggers als je op de stoel zit! Heeft je bureau een vaste hoogte dan kun je de afstand tussen de voeten en de grond opvangen met een voetenbankje of een andere verhoging.

Laptop of los beeldscherm

Lang werken op een laptop is belastend voor je nek, schouders en armen. Als je thuis een los beeldscherm hebt, sluit deze dan aan op de laptop. Maak daarbij gebruik van een los toetsenbord en muis. Dit heeft een zeer positieve invloed op de werkhouding. Als je met een laptop werkt zonder extern beeldscherm adviseren wij om gebruikt te maken van een laptopstandaard, los toetsenbord en muis. Hiermee creëer je een gezonde werkplek!

Gebruik deze tips en je merkt dat je ook thuis ontspannen kunt werken. Als je toch problemen ervaart en klachten ontwikkelt wacht niet te lang en vraag op tijd een werkplekadvies aan. Wij geven werkplekonderzoek-op-afstand voor kantoor- en thuiswerkplekken.

Handige hulpmiddelen voor de (laptop)thuiswerkplek

Stapsgewijs een gezonde thuiswerkplek

Het belang van een goede werkplek wordt vaak onderschat bij thuiswerken. Een verkeerd ingestelde werkplek kan zorgen voor rug-, nek- en armklachten. Health2Work vindt het belangrijk dat je op een ergonomisch verantwoorde manier thuis kunt werken. Voorkomen is beter dan genezen. Speciaal voor de thuiswerkers hebben we een
stappenplan 'gezond thuiswerken' samengesteld. In dit gratis aan te vragen document staat hoe je op een gezonde manier thuis je werkplek kunt instellen en ontvang je tips om het thuiswerken zo efficiënt mogelijk te maken.

Zeker weten of jouw thuiswerkplek goed is ingericht of heb je na het lezen van dit stappenplan nog vragen? Doe de gratis thuiswerkplek check. Onze ergonomische adviseurs helpen jouw graag bij het verbeteren van jouw werkplek. Met behulp van videobellen of telefonische contact zorgen wij ervoor dat je verantwoord thuis aan het werk kunt.

Ontvang gratis het stappenplan gezond thuiswerken
Linda Ten Katen
Linda Ten Katen

Linda is adviseur arbeid en gezondheid en heeft niet alleen affiniteit met ergonomie, maar ook met de zorg. Ze vindt dat de werkomgeving in de zorg een positieve impuls nodig heeft waardoor met minder mensen meer werk kan worden verricht. Linda licht toe: “Met slimme oplossingen voor tillen, transfers, werken op hoogte en de inrichting van zorgorganisaties kan er veel efficiënter én effectiever gewerkt worden.” Ze verzorgt ook veel workshops namens Health2Work.

Ga naar alle blog berichten van Linda