Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze Privacy verklaring voor meer informatie. Meer weten? | Verbergen

Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Overbelasting wervelkolom bij smartphone- en laptopgebruik

21 mei 2019
Laatste wijzigingsdatum: vrijdag 27 aug. 2021
Overbelasting wervelkolom bij smartphone- en laptopgebruik

Als je op je smartphone kijkt, wordt je wervelkolom voortdurend belast. Als je je nek in een hoek van 30 graden buigt, bijvoorbeeld bij het gebruik van je smartphone, neemt de druk op de wervelkolom toe. De druk die je voelt op je wervelkolom is vergelijkbaar met het gewicht van drie bowlingballen, zo'n 18 kg. Hoe meer je naar voren buigt, hoe groter de druk op je wervelkolom. In een neutrale positie zet je je wervelkolom onder druk met 4,5 tot 5,5 kilo.

Smartphone en laptopgebruik

Hoe gebruik jij je mobiel, heb je jezelf aangewend om deze constant op oogniveau aan te brengen? Of buig je je hoofd naar je mobiele telefoon?
En hoe doe je dit met het laptopgebruik? Heb je je laptop op de juiste hoogte of zit je voortdurend voorovergebogen?

Voorkom overbelasting op je wervelkolom

Probeer je smartphone of mobiel toestel en je laptop zo goed mogelijk op ooghoogte te brengen. Op die manier voorkom je onnodige belasting op de wervelkolom. Een laptophouder of een tabletriser zorgt ervoor dat je je laptophouder en tablet op de juiste ooghoogte staat of kan instellen.

Hadi Smedema
Hadi Smedema

Hadi is ergonomisch adviseur in de regio Friesland en de kop van Noord-Holland. Zijn missie is om iedereen zo’n plezierig, vitaal en productief mogelijke werkdag te bezorgen. “Niet alleen werknemers in kantooromgevingen verdienen een gezonde werkplek, ook in bijvoorbeeld industriële werkomgevingen, op scholen, in zorgwerkomgevingen of onderweg verdien je het om goed te kunnen werken!”

Ga naar alle blog berichten van Hadi