De muis is een standaardonderdeel van uw werkplek en het is het meest gebruikte accessoire bij het werken met een computer of laptop. Doordat u de muis veelvuldig gebruikt is het belangrijk dat u met de juiste ergonomische muis werkt. 

Langdurig gebruik van de muis kan leiden tot pijn en ongemak in schouder, onderarmen en handen (Chang et al., 2007; Andersen et al., 2008). 

Houding van uw hand, pols en onderarm

Een ergonomische muis voorkomt pijnklachten en leidt tot meer comfort. In deze blog leest u wat het verschil is tussen een standaard computermuis en een ergonomische muis. Een ‘normale’ of standaard muis veroorzaakt een ongunstige positie van uw hand, pols en onderarm. Het lichaam wordt op drie manieren extra belast door het gebruik van een standaard muis.

1. Pronatie

U draait uw onderarm naar binnen, zoals op onderstaande afbeelding. 

Polsbelasting

De botten en aangehechte spieren kruisen elkaar in de onderarm tijdens deze beweging. Dit leidt tot een hogere spierspanning in de onderarm.

armbelasting

2. Polsextensie

Bij het gebruik van een normale muis is de pols naar achter gebogen, omdat de muis hoger is dan uw pols. U tilt uw vinger op om te klikken, dit zorgt voor meer belasting in uw polsen.

Polsextensie

3. Ulnaire en radiale deviatie

Bij ulnaire deviatie buigt u uw hand richting de pinkzijde. Als u uw hand richting de duimzijde buigt, noemt u dit radiale deviatie. Uiteindelijk zorgt dit voor overbelasting in de pols.

Ulnaire en radiale deviatie

De juiste houding van je hand, pols en onderarm

Als uw armen langs uw lichaam hangen, is de houding van uw hand neutraal. Iemand een hand geven, doet u ook in deze houding. Deze houding noemen we de ‘handschud-positie’. De botten en aangehechte spieren kruisen elkaar niet in de onderarm tijdens deze beweging en er dus weinig kans op overbelasting.

Positionering van de muis

De afbeelding hierboven verklapt eigenlijk al de houding van uw hand. Deze verticale muis nodigt uit de neutrale ‘handschud’ positie aan te nemen. Door deze houding buigt de pols minder opzij en draait u uw onderarm minder naar binnen. Er is minder ulnaire deviatie en pronatie (Schmid et al. 2015). De spieractiviteit in de onderarm is hierdoor lager dan bij een standaard muis.
Niet alleen de houding van uw hand, maar ook de positie van de muis heeft invloed op de lichaamshouding. Werkt u met een compact toetsenbord? Of heeft u een ‘full-size’ toetsenbord met een numeriek deel? Dan ligt de muis niet recht voor uw schouder, de werkhouding is daardoor niet optimaal. Met een compact toetsenbord hoeft u dus minder ver ter reiken naar de muis, dit vermindert de belasting in de schouder en onderarm.

Advies = verticaal muizen

Om de juiste houding voor uw hand, pols en onderarm aan te nemen adviseren we om verticaal te muizen. De nieuwste verticale muis is de UniMouse en daarmee voorkomt u het naar binnen draaien van de onderarm. De UniMouse nodigt uit om de muis in de neutrale ‘handschud’ positie te gebruiken. De spieractiviteit in de onderarm is hierdoor lager dan bij een standaard muis. Als u een standaard muis bent gewend, voelt het in het begin misschien wat onwennig. Maar er zijn belangrijke beweegredenen om het in ieder geval eens te proberen!

Voordelen van de UniMouse

  • Lagere belasting van de onderarm
  • Korte gewenningstijd
  • Erg comfortabel
  • Voorkomt en bestrijdt klachten
  • Voor iedereen geschikt!

> Ik wil de UniMouse 30 dagen gratis op proef



Bron
Bakker Elkhuizen

Door Aafke Wallie van Dijk

‘Bij Health2Work hebben we als doel om mensen een gezonde werkplek te bieden.’

Uitleg belasting op het lichaam bij gebruik van een standaardmuis: